۱۳۸۹ آبان ۲۴, دوشنبه

تأملی در مبنای اقتصادی اسلام پناهی بالاترین و راه های مقابله با آن

امروز شوکه شدم وقتی که دیدم طبق قانون جدید بالاترین، لینک های حاوی «محتوای توهین هزل‌‌گونه به ادیان» را «به طور آزمایشی» از رسیدن به صفحه ی اول سایت منع کرده است. به عنوان یک اتئیست تبعا از این تبعیض آشکار به نفع باورهای دینداران خوشحال نشدم.


این اولین بار نیست که مدیر بالاترین با تصمیم های خلق الساعه و دلبخواهی خود موجب خشم و اعتراض بسیاری از اعضای این جامعه مجازی شده. در این حرفی نیست که مدیران بالاترین لزومی نبیند که همه ی تصمیم های مربوط به کاربران را به شور و دموکراتیک با کاربران بگیرند (چون بالاترین یک شرکت خصوصی است نه یک تعاونی). این هم قابل درک است که در جامعه ی چندصدایی نمی توانند همه را کاملا راضی نگه دارد.اما بلوکه کردن لینک های اسلام ستیزانه را چطور می توان توجیه کرد؟

در وبلاگ بالاترین دلیل قضیه این طور عنوان شده که :

در چند ماه گذشته، اعتراضات زیادی از کاربران مذهبی‌تر و خوانندگان غیر عضو بالاترین نسبت به لینکهای توهین‌آمیز به ادیان دریافت کرده‌ایم. تعدادی از کاربران مذهبی‌تر بالاترین هم بالاترین را به‌ این دلیل ترک کرده‌اند. از آنجا که ما در بالاترین معتقد بوده و هستیم که نه فقط انتقاد به ادیان بلکه حتی توهین به دین باید در یک جامعه آزاد مجاز باشد، تا این زمان اقدامی برای جلوگیری از ارسال این قبیل لینکها از سوی بالاترین به عمل نیامده است. اما بررسی بیشتر کلیه جوانب این مساله به ما نشان داد که برای حفظ انواع گرایشات فکری در بالاترین و حفظ تنوع مخاطبان (در این مورد مخاطبان مذهبی) لازم است تصحیحاتی در این مورد انجام شود.


با توجه به اینکه بالاترین صریحا اعلام کرده که قائل به تقدس هیچ باوری نیست فکر می کنم منطق زیربنایی «بررسی جوانب قضیه» روشن باشد. بالاترین، به عنوان یک بنگاه تجاری نمی تواند از بازار بزرگ داخل ایران چشم بپوشد. از طرف دیگر فکر می کند این تصمیم بتواند باعث دلجویی از کاربران مسلمانی شود که به دلیل لینک های «توهین آمیز» بالاترین را ترک کرده اند (و درآمد بالقوه ای را با خود برده اند) خب چرا امتحانش نکنیم؟ با منطق اقتصادی کاملا موجه است که مدیر بالاترین بخواهد با التیام احساسات «جریحه دارشده» ی امت اسلام بکوشد یک بخش بالقوه از دست رفته ی درآمد را بازیافت کند. البته به دست آوردن دل مسلمین با سانسور به قیمت شکستن دل کافرین تمام می شود و برای مدیر بالاترین معلوم نیست کفه به کدام طرف بچربد بنابراین منطقی است که این تصمیم «بطور آزمایشی، به مدت یک ماه» باشد تا در پایان ماه بتوان سود و زیان حاصله را محاسبه کرد. از نظر من قضیه به همین سادگی است. بقیه ادعاها در مورد ملاحظات اینکه بالاترین «به تنوع فکری و عقیدتی جامعه واقعی ایرانی نزدیک‌تر باشد» تعارفات معمول است که با توجه به رویه ی مدیران بالاترین من زیاد جدی نمی گیرم.

با این تحلیل، به نظرم کاربران اتئیست (و همه ی ناراضیان از این اسلام پناهی بالاترین)‌ اگر می خواهند این تصمیم را تغییر دهند بهتر است به جای اینکه با داد و فغان و ابراز احساسات از شکسته شدن حرمت آزادی بیان در بالاترین عزیز خودشان را خسته کنند باید کاری کنند که دلارهای عایدی از این تصمیم کمتر شود. برای این کار می توان کارهایی عملی کرد مثلا اعتراض خلاقانه ی جالبی انجام شد که بالاترین را با لینک های مزخرف اسلامی بمباران کردند (نک به ۲۸۹ لینک در «عکس‌العمل بالاترینیها نسبت به جلوگیری بالاترین از رسیدن لینکهای توهین‌آمیز به مذهب به صفحه اول»)‌ یا با برداشتن لوگو و لینک بالاترین از وبلاگ شان، نوشتن مقالات اعتراضی، اسپم کردن بالاترین با لینک های زرد اسلامی یا (به نظرم بهتر از همه) تحریم موقتی بالاترین .

در مقابل مسلمین غیور، بسیجیان و امت اصلاح طلب هم می توانند با مراجعه به بالاترین و کلیک روی آگهی ها در جهت امر خیر نهایی کردن این اقدام اسلام پناهانه ی مدیریت بالاترین جهد وافر و خداپسندانه داشته باشند.

کاری که من به عنوان یک کاربر بالاترین می کنم این است که پس از این لینک در یک ماه آینده هیچ لینکی برای بالاترین ارسال نخواهم کرد (اگر بخواهم برای دنباله می فرستم که هنوز به درجه ی دین فروشی نائل نشده!)‌به علاوه لینک بالاترین را از این وبلاگ برداشتم. همچنین افزونه ی

AdBlockPlus
رابه همه ی کاربران و بازدید کننده های ناراضی بالاترین توصیه می کنم.

۷ نظر:

  1. فراموش نكنيد همين هفته پيش هم صدای آمريكا قلع و قمع شد و حتی داد نوری‌زاده و سازگارا دراومد. قضيه بزرگتر از توهين به اسلام و غيره است. به دستور رييس بزرگ بايستی پاچه‌خواری كودتاچی‌ها و اسلامی‌های ايران رو كرد. دليل معلوم نيست و شايد وقتی‌ هم معلوم شده كه سهراب مرده بود.

    پاسخحذف
  2. رفیق عزیز ، شما را لینک کردم
    humanwatch

    پاسخحذف
  3. humanwatch عزیز، ممنون. شاهین شهر را لینک کردم

    پاسخحذف
  4. اقای محترم قضیه احمدی نژاد و نظام و حکام ایران یک چیز و فحاشی و اهانت به اعتقادات و مذاهب چیز دیگریست.شما راضی هستید در همین بالاترین به فارسها یا زرتشتیها ویا ... فحاشی و اهانت شود؟اگر من با شما اختلاف داشته باشم،این اجازه را دارم علاوه بر خودت به قوم،فرهنگ و دین و همه ایرانیها فحش بدم؟

    پاسخحذف
  5. برای من هیچ باوری مقدس نیست و به هیچ کس اجازه نمی دهم با هاله ی قدسی کشیدن دور جزمیات اش دیگران را از نقد و تمسخر حماقت باز دارد. به سخره گرفتن «عقیده» با توهین به «قومیت» فرق دارد. اگر این تفاوت را درک کردید می توانید با قواعد جامعه ی آزاد کنار بیایید وگرنه زیستن تحت ظلّ روایتی از فاشیسم اسلامی فعلی برایتان زیبنده تر است.

    پاسخحذف
  6. بعد از خواندن جواب شما که فرمودید "به سخره گرفتن «عقیده» با توهین به «قومیت» فرق دارد" نتوانستم درک کنم که چگونه شما خود را مستحق میدانید که اعتقادات شخصی دیگران را به سخره بگیرید؟
    برای من "زیستن تحت ظلّ روایتی از فاشیسم اسلامی فعلی برایتان زیبنده تر است. " تا دمکراسی شما

    پاسخحذف
  7. ببینید به زبان ساده قضیه رو این طور می شه بیان کرد: فرض کن من از قبیله ی زولو هستم و به خاطر ایمان آبا اجداد ایم به قداست قوری پرنده و استکان نعلبکی پرنده اعتقاد راسخ دارم. به علاوه من فکر می کنم که هیچ کس حق ندارد ایمان من به قداست قوری پرنده را مسخره کند چون همه ی حقیقت هستی در همین قوری پرنده است و ....

    حالا اگر من به ضرب و زور حکومت و رسانه و ... شما را مجبور کنم که در مورد عقاید احمقانه ی من سکوت کنید شما می توانید بگویید که من دیکتاتورمآبانه رفتار کرده ام چون به هر حال این احتمال هست که اعتقاد من کاذب باشد. اما اگر از شما بخواهم که مرا به خاطر زولو بودنم مسخره نکنید شما نمی توانید بگویید که من دیکتاتوری به خرج داده ام چون زولو بودن من چیزی نیست که «صادق» یا «کاذب» باشد. حالا جای «قوری و استکان نعلبکی پرنده»‌ بگذارید «الله و اسلام» تا قضیه ی سلطه جویی مسلمین روشن تر شود.

    پاسخحذف